پرستاري در ايران

۳۷۲ بازديد

پرستاران، خادمان بي‌منت و فرشتگان سپيدپوش جامعه هستند كه لباس خدايي بر تن دارند، آنان حمايت و پشتيباني جامعه را مي‌جويند و خواهان ارج نهادن جامعه به جايگاه واقعي خويشند. آنگاه كه رنج و درد بر كالبد انسان حمله‌ور گشت و سلامت وي را پايان داد، پرستاري به وجود آمد؛‌ يعني از زمان پيدايش بشر،‌ اين حرفه مقدس بر عرصه گيتي نمايان شده است.

در مسير تاريخ، پرستاري همپاي پزشكي در خدمت انسان‌ها بوده است و به تدريج، اين دو در قالب علم پيشرفت نموده‌اند و در زمان‌هاي بحراني، مانند حوادث طبيعي و جنگ‌ها، خدمات شايان توجهي انجام داده‌اند. واژه پرستار به معناي پرستنده؛ غمخوار و حافظ مي‌باشد. و در فرهنگ لاتين پرستار از لغت Nutritious گرفته شده است كه به معناي پروردن؛ تغذيه كردن و پرورش دادن است. با توجه به اين معنا هرگونه مراقبت و مواظبتي كه فرد از فرد ديگري اعم از بيمار يا سالم به عمل آورد پرستاري ناميده مي‌شود.

مجمع پرستاران كانادا (C.N.A )پرستاري را اينگونه تعريف مي‌كند: حرفه پرستاري در پاسخ به نياز جامعه به وجود آمده است و در رابطه با سلامت انسان در طول زندگي ايده‌آل‌هايي را مد نظر دارد. پرستاران در جهت پيشبرد؛ حفظ و بازگرداندن سلامت و پيشگيري از بروز بيماري؛ تسكين دردها تلاش مي‌كنند. پرستاري حرفه‌اي پويا و حمايت‌گر است كه از قوانين اخلاقي خاصي پيروي مي‌كند و ريشه آن مراقبت از بيمار يعني مفهومي كه در چهار زمينه فعاليت آن(كار عملي؛ آموزش؛ مديريت و تحقيق) نهفته مي‌باشد. پرستاري رشته‌اي است كه در كشور ما ناشناخته مانده است و بيشتر افراد با شنيدن نام پرستار تنها تزريقات و كمك‌هاي اوليه در ذهنشان نقش مي‌بندد. برخلاف اين تصور ناقص، پرستار يك عضو مهم در تيم مراقبت بهداشتي است و نقش ارزنده اي در پذيرش، آماده سازي، مراقبت و حمايت‌هاي روحي، جسمي و اجتماعي بيمار دارد.

تلاش پرستار براي پذيرش واقعيت‌ها و تطبيق با تغييرات بالقوه و پذيرش زندگي جديد و يا تحمل طول دوره درمان وظيفه سنگين و ارزنده پرستار است. پرستاري علم است چون نيازمند فراگيري علوم مرتبط با اين رشته است و هنر است چون توانايي ارتباط خوب و سنجيده با بيمار و اطرافيانش را مي‌طلبد
كلمات كليدي مرتبط: آگهي استخدام مهندسي شيمي , رشته تكنيسين عظيميه كرج با توانايي كار با كامپيوتر , استخدام تعميركار موبايل , درآمد يك تكنسين مكانيك تبريز , نصاب و تعميركار آسانسور , مترجم زبان منطقه چهار يك شيفت كار , استخدام مديرعامل تهران , حسابدار قشم در بهترين نقطه شهر , آگهي استخدام تايپيست , نقاش اوين دركه با حقوق و مزاياي عالي ,

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.